BURSA BAROSU

BURSA BAROSU

BURSA BAR ASSOCIATION
  • Baro
    • Tarihçe
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Disiplin Kurulu
    • Denetleme Kurulu
    • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
    • İlçe Temsilcilikleri
    • Bursa Barosu Personeli
    • Merkezler
    • Komisyonlar
    • Servisler
    • Baro Meclisi
    • Basın Kiti
  • Etkinlikler
    • Eğitim Merkezi
    • Tiyatro Advocato
    • Müzik Aktiviteleri
    • Spor Aktiviteleri
    • Ruhsat Törenleri
    • Söyleşiler
  • Gündem
    • HaberlerHaberler, Haber Arşivi ve İlgili Haber Fotografları
    • DuyurularBursa Barosu Duyuruları, Duyuru Arşivi ve Görseller
    • TBB DuyurularıTürkiye Barolar Birliği Duyuruları
    • Basın AçıklamalarıBasın Açıklamaları, Basın Açıklamaları Arşivi ve İlgili Fotograflar
    • Basında Bursa BarosuDijital ve Yazılı Basında Yer Alan Bursa Barosu Haberleri
    • Baro MedyaBaro TV, Bursa Barosu Dergileri, E-bültenleri ve Yayınlar
    • Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • Banka Hesap Bilgileri
    • Rehber
    • Bilgi Edinme Formu
    • Sıkça Sorulan Sorular
AVUKAT GİRİŞİ
AVUKAT GİRİŞİ
  • Baro
    • Tarihçe
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Disiplin Kurulu
    • Denetleme Kurulu
    • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
    • İlçe Temsilcilikleri
    • Bursa Barosu Personeli
    • Merkezler
    • Komisyonlar
    • Servisler
    • Baro Meclisi
    • Basın Kiti
  • Etkinlikler
    • Eğitim Merkezi
    • Tiyatro Advocato
    • Müzik Aktiviteleri
    • Spor Aktiviteleri
    • Ruhsat Törenleri
    • Söyleşiler
  • Gündem
    • HaberlerHaberler, Haber Arşivi ve İlgili Haber Fotografları
    • DuyurularBursa Barosu Duyuruları, Duyuru Arşivi ve Görseller
    • TBB DuyurularıTürkiye Barolar Birliği Duyuruları
    • Basın AçıklamalarıBasın Açıklamaları, Basın Açıklamaları Arşivi ve İlgili Fotograflar
    • Basında Bursa BarosuDijital ve Yazılı Basında Yer Alan Bursa Barosu Haberleri
    • Baro MedyaBaro TV, Bursa Barosu Dergileri, E-bültenleri ve Yayınlar
    • Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • Banka Hesap Bilgileri
    • Rehber
    • Bilgi Edinme Formu
    • Sıkça Sorulan Sorular
  • ANA SAYFA
  • Gündem
  • Basın AçıklamalarıBasın Açıklamaları, Basın Açıklamaları Arşivi ve İlgili Fotograflar

TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAVCILARININ BAĞIMSIZLIĞINA KARŞI ANAYASAYA AYKIRI YASA TEKLİFİ HAKKINDA KAMUOYUNU BİLGİLENDİRME AÇIKLAMASI

25.05.2021 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulan kanun teklifinde, 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun'un 18 ve 40. maddelerine “Cumhuriyet Başsavcısı, Cumhuriyet Savcılarının soruşturmayı sonlandıran kararları arasında oluşabilecek farklılıkların giderilmesi ile bu kararların kanuna uygunluğunun denetlenmesi hususunda görevli ve yetkilidir” şeklinde ek fıkra eklenmesinin yer aldığı görülmüştür.

Anayasaya aykırı ve Türkiye Cumhuriyeti savcılarının suçları ve suçluları soruşturma yetkilerinin tamamen kontrol altına alınması ve yürütmenin istemediği soruşturmaların yapılmaması sonucunu doğurabilecek ve Türkiye Cumhuriyeti savcılarını bağımsız yargı yetkisini kullanabilen “Cumhuriyetin savcısı” olmaktan çıkarıp tamamen yürütmenin vesayeti ve denetime sokabilecek bu tehlikeli değişiklik için; TBMM'ni ve Türkiye Cumhuriyeti'nin tüm vatandaşlarını uyarmak, “hukukun üstünlüğünü” koruma görevi bulunan kurumumuz için tarihi bir zorunluluk olmuştur.

Anayasamızın 2. maddesine göre “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletidir.”

Anayasanın 4. maddesine göre “Değiştirilemez ve değiştirilmesi teklif dahi edilemeyecek” olan bu hükümlerin, hukuk devleti ilkesinin işlerliği ve korunması için de Anayasamızın 9. maddesinde “Yargı yetkisi, Türk Milleti adına bağımsız ve tarafsız mahkemelerce kullanılır” denilerek, yetki sahibinin Türk Milleti olduğu ve yargı yetkisini kullanacak olanın da bağımsız mahkemeler olduğunu hiçbir şüpheye yer bırakmayacak şekilde belirtmiştir.

Anayasamızın 11. maddesinde “Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır” denilerek Anayasanın tüm yasama, yürütme ve yargı kurumlarını bağlayan ve uyulması zorunlu en üst hukuk normu olduğu ifade edilmiştir.

Anayasamızın 36. maddesinde ise “Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir. Hiçbir mahkeme, görev ve yetkisi içindeki davaya bakmaktan kaçınamaz” hükmü ile adil yargılanma hakkı ile mahkemelerin ve dolayısıyla yargılama süreçlerini hazırlayan savcıların da yargılama faaliyeti için yasaların yüklediği görevleri yerine getirmekten kaçınamayacağı belirtilmiştir.

Anayasamızın 138. maddesinde “Hakimler, görevlerinde bağımsızdırlar; Anayasaya, kanuna ve hukuka uygun olarak vicdanı kanaatlerine göre hüküm verirler. Hiçbir organ, makam, merci veya kişi, yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere emir ve talimat veremez; genelge gönderemez; tavsiye ve telkinde bulunamaz. Görülmekte olan bir dava hakkında Yasama Meclisinde yargı yetkisinin kullanılması ile ilgili soru sorulamaz, görüşme yapılamaz veya herhangi bir beyanda bulunulamaz. Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır” denilerek yargı organlarının bağımsız olduğu emir ve talimat alamayacakları yargı organlarına tavsiye ve telkinde bulunamayacağı ve yürütme organının yargı kararlarına uyma zorunluluğu bir kere daha teminat altına alınmıştır.

Anayasamızın 142. maddesinde “Mahkemelerin kuruluşu, görev ve yetkileri, işleyişi ve yargılama usulleri kanunla düzenlenir” denilerek bu konuda Anayasaya aykırı olmayan yasa yapma yetkisini de TBMM'ne vermiştir.

Bu sebeple yargılama usulleri ile ilgili usul yasaları çıkarılmıştır. Ceza yargılamasındaki usulleri ve yetkileri belirlemek için de 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu yürürlüğe konulmuştur. Bu kanunun 1. maddesinde “Bu kanun, ceza muhakemesinin nasıl yapılacağı hususundaki kurallar ile bu sürece katılan kişilerin hak, yetki ve yükümlülüklerini düzenler” denilerek ceza muhakemesinde görev alacak soruşturma ve kovuşturma makamlarının görev ve yetkilerinin bu kanunla düzenlendiği ve kanunun amacının “yargılama faaliyetinin” hangi usulde yapılacağının belirlenmesi, soruşturma ve kovuşturma makamlarının bu yargılama faaliyeti içindeki görev ve yetkilerinin ne olduğunu düzenlemek olduğu belirtilmiş ve kanunun diğer maddelerinde de Cumhuriyet savcıları ile mahkemelerin kararlarının “hukuki denetiminin” nasıl yapılacağı ve kararlar arasındaki farklılıkların da nasıl giderileceği belirtilmiştir.

Değiştirilmek istenen 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun'un 1. maddesi “Bu kanun, adli yargı ilk derece mahkemeleri ile bölge adliye mahkemelerinin kuruluş, görev ve yetkilerini düzenler” şeklindedir. Kanunun bütünü de Anayasamızda kuvvetler ayrılığı prensibine göre belirtilen “bağımsız ve tarafsız yargılama faaliyetlerinin” sağlanması için bu kanuna göre kurulacak mahkemelerin “idari yönden” görev ve yetkilerini düzenlendiği görülmektedir.

Anayasanın yargı yetkisini düzenleyen hükümleri ile yukarıda bahsettiğiz yasaların amaçları ve tüm hükümleri birlikte değerlendirildiğinde yürütme yetkisini kullanan hiçbir makama yargılama yetkisi verilmediği görülmektedir.

Yargı kararlarının denetiminin ve işleyişinin nasıl olacağı Anayasamızda belirtilmiş ve üst yargının organları olarak da Yargıtay, Danıştay ve Anayasa Mahkemesi sayılmıştır. Bu denetim makamları arasında ne yasama ne de yürütme makamları sayılmıştır. Bu da zaten Anayasamızın başlangıcı ile 7, 8, 9 maddelerinde belirtilen “kuvvetler ayrılığı” prensibinin zorunluluğudur.

Hal böyle iken yargı yetkisini kullanacak olan mahkemelerin “idari olarak” kurulmasının ve yönetilmesi için yürürlüğe konulmuş olan 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun'un 18. ve 40. maddelerine “Cumhuriyet Başsavcısı, Cumhuriyet Savcılarının soruşturmayı sonlandıran kararları arasında oluşabilecek farklılıkların giderilmesi ile bu kararların kanuna uygunluğunun denetlenmesi hususunda görevli ve yetkilidir” cümlesinin eklenmesi, yukarıda belirtilen tüm anayasal ve yasal düzenlemelere aykırılık yaratarak yürütme önerisiyle HSK tarafından atanan ve ceza yargılamaları ve soruşturmaların yapılması için idari görevli Cumhuriyet Başsavcılarına adliyede soruşturma yapan Cumhuriyet savcılarının soruşturmalarına müdahale yetkisinin verilmek istendiği görülmektedir.

5235 sayılı kanunun Cumhuriyet başsavcısının görevlerini düzenleyen 18. maddesi; Cumhuriyet başsavcısının, başsavcı vekilleri ile savcılar ve bağlı birimler üzerinde gözetim ve denetim yetkisi bulunduğunu ifade etmektedir. Bu maddede anılan yetki sadece idari görev kapsamı ile sınırlıdır. Cumhuriyet Başsavcısının denetim yetkisi hukuki değerlendirmeye yönelik bir yetki değildir. Her hal ve şartta, soruşturmalara ait olayın hukuki nitelendirilmesi Cumhuriyet savcısına aittir. Yargılama uslulünü, yetki ve görevlerini düzenleyen Ceza Muhakemesi Kanunu'nun hiçbir yerinde de kaynağını Anayasadan almayan böyle bir yetki Cumhuriyet başsavcılarına verilmemiştir. Cumhuriyet savcılarının soruşturmaya yönelik iddianamelerinin denetlenmesi, iadesi mahkemelere ait olup kovuşturma yapılmasına yer olmadığına ilişkin Cumhuriyet savcılığı kararları için de itiraz ve denetleme makamı sulh ceza hakimlikleridir.

TBMM'ye sunulan yasal düzenleme teklifi ile Cumhuriyet başsavcılarına “Cumhuriyet Savcılarının soruşturmayı sonlandıran kararları arasında oluşabilecek farklılıkların giderilmesi ile bu kararların kanuna uygunluğunu denetimi yetkisi” adı altında Cumhuriyet savcılarının olayları bağımsız ve tarafsız olarak hukuki nitelendirme ve takdir hakkının müdahaleye açık hale getirilmek istenildiği anlaşılmaktadır.

Bu sebeplerle Türkiye Cumhuriyeti savcılarının bağımsızlığını tamamen ortadan kaldırarak, Anayasaya aykırı ve Cumhuriyeti savcılarının suçları ve suçluları soruşturma yetkilerinin tamamen kontrol altına alınması ve yürütmenin istemediği soruşturmaların yapılamaması sonucunu doğurabilecek, Türkiye Cumhuriyeti savcılarını tamamen yürütmenin vesayeti ve denetimine sokabilecek bu değişiklik teklifinin yaratacağı büyük tehlikeyi ve sonucunda hukuk devletinde onarılmaz şekilde yaratabileceği tahribata Türkiye Büyük Millet Meclisi olmak üzere tüm kamuoyunun bilgisine ve dikkatine sunar, teklifin geri çekilmesini talep ederiz.

Bursa Barosu Başkanlığı

PAYLAŞ

Basın Açıklamaları

Gazeteci Sedef Kabaş hakkında basın açıklaması BARINAKLAR SOKAK HAYVANLARININ YAŞAM ALANI DEĞİLDİR! Kamuoyuna TBB'de görev devir teslimi yapıldı, yeni yönetim Atatürk'ün huzuruna çıktı Bursa Barosu İnsan Hakları Komisyonu'nun 10 Aralık Dünya İnsan Hakları Günü basın açıklaması Bursa Barosu Hayvan Hakları Komisyonu: “Kedi-köpek mamalarında KDV sıfırlanmalıdır” ORHANGAZİ'DE İKİNCİ CARGİLL VAKASI! ZEYTİNYAĞI TESİSİ İZİNLERİNİ İPTAL EDEN YARGI KARARLARI YOK SAYILIYOR! Bursa Barosu Yönetim Kurulu: “Engelli birey olmak, hayatı yaşamak için engel değildir” ZİHNİYET DEĞİŞMEDİKÇE, İSTİSMARI, ŞİDDETİ ÖNLEYEMEYECEĞİZ Her çocuğun eşit, özgür, mutlu ve onurlu birer birey olarak yaşamda var olabildiği... “Naylon staj”a hayır! TBMM üyelerine açık çağrımızdır BASIN VE KAMUOYUNA ARABULUCULUK SINAVI SONRASINDAKİ İŞLEMLER NEDENİYLE YAŞATILAN MAĞDURİYET VE HUKUKSUZLUK DERHAL GİDERİLMELİDİR! BURSA BAROSU'NDAN, SULAK ALAN TAMPON BÖLGESİNDE DÖKÜM TESİSİNE DAVA Avukata kurşun “Kötü niyetli, gerici söylem ve eylemler Medeni Kanun'un değerini daha da artırmaktadır” "Savunmaya saldırı kabul edilemez!" Baro başkanlarından ortak açıklama: Adalete erişim zorlaştırılmamalıdır! DEVLETİN DİNİ ADALETTİR, ADALETİN İSE DİNİ YOKTUR! Barışı ortak mücadele yeşertecek!
Daha Fazlası

BARO

  • Tarihçe
  • Başkan
  • Yönetim Kurulu
  • Disiplin Kurulu
  • Denetleme Kurulu
  • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
  • Baro Meclisi
  • İlçe Temsilcilikleri
  • Bursa Barosu Personeli
  • Basın Kiti

MERKEZLER

  • Avukat Hakları Merkezi
  • CMK Eğitim ve Koordinasyon Merkezi
  • Çocuk Hakları Merkezi
  • Deprem ve Afet Hukuku Merkezi
  • Genç Avukatlar Merkezi
  • Kadın Hakları Merkezi
  • Staj Eğitim Merkezi

ESKİ SİTEMİZ

  • eski.bursabarosu.org.tr

KOMİSYONLAR

  • AB ve Dış İlişkiler Komisyonu
  • Arabuluculuk ve Alternatif Uyuşmazlık Çözümleri Komisyonu
  • Bilişim Hukuku Komisyonu
  • Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu
  • Edebiyat Komisyonu
  • Engelli Hakları Komisyonu
  • Hayvan Hakları Komisyonu
  • İnsan Hakları Komisyonu
  • İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Komisyonu
  • Kamu ve Bağlı Çalışan Avukatlar Komisyonu
  • Mülteciler ve Yabancılar Hukuku Komisyonu
  • Sağlık Hukuku Komisyonu
  • Sigorta Hukuku Komisyonu
  • Sosyal Etkinlikler Komisyonu
  • Spor Hukuku Komisyonu
  • Spor Komisyonu
  • Tahkim Komisyonu
  • Tüketici Hakları Komisyonu
  • Uzay ve Havacılık Komisyonu

CMK

  • Tanıtım
  • Mevzuat
  • Bölge Temsilcilikleri
  • CMK Ödemeleri İle İlgili Kullanım Kılavuzu
  • Görevin İfasında Dikkat Edilmesi Gereken Asgari Kurallar
  • CMK Talimat Ödemeleri İle İlgili Açıklama Ve Formlar
  • CMK Raporları Hazırlanırken Uyulması Gereken Konular
  • CMK Avukatlık Ücret Tarifesi
  • Vergi Daireleri ve Vergi Numaraları

ADLİ YARDIM

  • Tanıtım ve Amaç
  • Faaliyetler ve Duyurular
  • Mevzuat
  • Yapılanma
  • İşleyiş
  • Görevlendirme Listeleri
  • Adli Yardım Raporları
  • Formlar
  • Başvuru Sırasında İstenen Belgeler
  • Avukatlık Ücret Tarifeleri
  • Adli Yardım İletişim

GÜNDEM

  • Haberler
  • Duyurular
  • TBB Duyuruları
  • Basın Açıklamaları
  • Basında Bursa Barosu
  • Baro Medya

BİLGİ BANKASI

  • İzinli Hakimler Listesi
  • Avukatlık Ücret Tarifeleri
  • Hukuk Terimleri Sözlüğü
  • Formlar
  • Risk Analizi
  • Baro Levhası
  • Mevzuat
  • Sıkça Sorulan Sorular

BİZİ ARAYIN

  • 444 50 99
BURSA BAROSU

BURSA BAROSU

Kıbrıs Şehitleri Cad. Adalet Sarayı
G-Blok Kat:1 Osmangazi, Bursa
0 (224) 251 66 06
0 (224) 251 62 49
baro@bursabarosu.org.tr
bursabarosu@hs01.kep.tr

CMK SERVİSİ

0 (224) 272 50 44
0 (224) 272 50 67
0 (224) 272 13 73

ADLİ YARDIM SERVİSİ

0 (224) 223 28 23
0 (224) 223 51 29
0 (224) 223 49 21

MOBİL UYGULAMA

AppStore'dan İndir Goole Play'den İndir
© 2025 - BURSA BAROSU - Her hakkı saklıdır.
by VDR